fbpx
MoviPerformanceGym Veenendaal

Voedingshypes

×
Ga terug naar het overzicht

Voedingshypes

Social media, internet en Netflix staan er vol mee. Allerlei info over bepaalde vormen van ‘gezond’ eten. Wat moet je hier van geloven? Wat is de gouden regel? Wat werkt er nu echt?
Je hebt vast wel eens (een stukje van ) de documentaires ‘Gamechangers’ of ‘What the Health’ gezien (zo niet, vooral niet kijken ook ?). Of je volgt op Instagram allerlei vegan influencers. Op allerlei manieren krijg je prachtige verhalen te zien of te horen over een vegan lifestyle.

Wij hebben niks tegen vegan, zeker met ethische overtuigingen kan dit een waardevolle leefstijl zijn. Maar wat is nu goed voor jouw lijf? Verschillende docu’s, influencers en onderzoekers spreken elkaar tegen op dit gebied. Hoe kan dat?

Wanneer je kijkt naar wie deze docu’s maakt, dan zie je al snel dat zij bewijs en onderzoeken aanhalen die in hun eigen straatje passen. Voor elk onderzoek dat is gedaan, is ook een onderzoek te vinden dat het vorige onderzoek tegenspreekt. Dit zorgt ervoor dat iedereen altijd gelijk heeft. Het is maar net welk onderzoek je aanhaalt.

Wanneer je kijkt naar bijvoorbeeld Arnold Schwarzenegger en Lewis Hamilton, dan zie je geweldige vegan top presteerders. Maar er zijn ook andere formule-1 coureurs die wedstrijden winnen, maar niet vegan eten. Voor sporters geldt echt niet dat wanneer zij ineens vegan gaan eten, zij ineens met 30% beter presteren. Naast een vegan lifestyle, traint Arnold Swarzenegger ook best regelmatig en daarnaast hebben we ook nog te maken met het verschil in DNA van verschillende mensen.

Het zelfde geldt voor een ketogeen dieet. Wil je afvallen en ketogeen eten, maar duw je jezelf wel vol met kaasjes en gebakken spek? Je raadt het al… je valt heus niet ineens 10 kilo af.

Veel mensen zijn ook bekend met calorieën tellen. Dit is logisch en kan aantrekkelijk zijn, maar heeft ook een hoop haken en ogen. Wanneer je calorieën telt, houd je namelijk geen rekening met het opnemend vermogen van de darmen of het thermische effect van het lichaam. Dit zijn factoren die bij iedereen anders zijn.

Er zijn genoeg redenen te bedenken om vegan of ketogeen te eten. Minder vlees heeft zeker ook veel belangrijke voordelen, calorieën tellen kan goed zijn voor de bewustwording van voedingswaarde, maar het zijn geen gouden trucjes voor een magisch gezondheidseffect. Bestond er wel 1 magisch concept dan zou iedereen dat wel doen. Helaas zo simpel is het dus niet.

Wat alle “diëten” gemeen hebben is dat het ooit wel voor iemand heeft gewerkt, maar ook voor iemand niet heeft gewerkt. Daarnaast heeft het nog een belangrijker aspect gemeen, dat is dat ze een plan hebben, en dat dit plan begeleid wordt door een professional.

Ja maar….. Wat moet je dan wel doen?????

De kans dat je met een bepaald soort dieet voedingstoffen mist is groot. Wil je vegan, ketogeen of een via een ander dieet gaan eten? Zorg dan dat je, samen met een expert, een plan maakt. Welk dieet kies je? Waarom? Met welk doel? Past het bij jouw lijf? Past het bij jouw leven? Welke voedingsstoffen heeft jouw lijf nodig? Hoe voorkom je dat je voedingsstoffen mist?

Zoek begeleiding en motivatie en houd jouw plan een paar weken vast. Nieuwe gewoontes creëren kost tijd en resultaat is pas na een poosje zichtbaar. Geef dus niet op.
Na een aantal weken kun je voorzichtig vaststellen hoe het met jou en je doelstellingen gaat.

En nu komt de gouden tip: Werkt het? Fijn! Ga zo door?
Werkt het niet? DOE DAN IETS ANDERS!
Maak een nieuw plan, want er bestaat geen heilige methode en elk lichaam is anders en reageert anders. Trial and error dus. Dat is niet altijd gemakkelijk, 1 simpel regeltje zou handiger zijn, maar wij helpen je graag als je er niet uit komt.

Voor nu genoeg stof tot nadenken. Succes met het maken van jouw plan. Ik ga nu even genieten van mijn vegan zure matten. Ze passen niet in mijn ketogene dieet, maar ik heb de calorieën geteld en zit nog niet aan mijn maximaal aantal calorieën.

Ga terug naar het overzicht
Over ons Movi Performance Gym

Over ons

Movi Performance Gym

Movi Performance Gym is een plek waar je naartoe komt om keiharde resultaten te behalen, hard te trainen, maar ook hard te ontspannen. Of je nou wilt afvallen, sterker wilt worden of aan je conditie wilt werken je kunt altijd op je eigen niveau komen trainen. De overeenkomst tussen alle leden is dat iedereen bereid is om 100% te geven. Heb je nog vragen? Neem gerust contact op!

Neem contact op

Klantervaringen

Wat zeggen onze klanten

Marieke Beumer
Marieke Beumer
2023-10-05
De gezellige sfeer en (strenge😉) trainers zorgen ervoor dat ik net wat verder ga dan dat ik zelf zou doen. Daardoor ontdek ik dat ik eigenlijk veel meer kan dan ik denk.
aragon991 Vdt
aragon991 Vdt
2023-10-05
Prima sportlocatie voor jong en oud. Begeleiding is goed, ze staan altijd klaar om je vragen te beantwoorden. Ze bieden verschillende programma's, van persoons gericht tot generaal weekprogramma. Net waar jij behoeften aan hebt. De sfeer is altijd goed. Je wordt gemotiveerd om meer uit jezelf te halen dan je denk dat in je zit. Je merkt en ziet al snel resultaat. Big plus, ze trainen in kleinere groepen dus je kan altijd wel je oefening doen zonder wachttijd.
Rob Bouman
Rob Bouman
2023-10-02
Geweldige sportschool. Elke keer weer een nieuwe training waardoor je je nooit verveelt. Trainingen in kleine groepjes. Zowel de coaches als de andere leden maken de sfeer
Karin Bruin
Karin Bruin
2023-10-02
Goede trainers, altijd gezellig en je wordt echt gemotiveerd om je uiterste te geven. Kortom geweldige sportschool.
Markblankespoor
Markblankespoor
2020-08-26
Inmiddels nu een aantal weken aan het sporten bij Movi Performance. De faciliteiten en begeleiding zijn top. Erg motiverend en persoonlijk! Leuke en afwisselende trainingen. Erg positief dus.
w valkenburg
w valkenburg
2020-08-23
Fijne sportschool waar je in kleine groepen traint waardoor er veel persoonlijk contact is met de trainers en mede sporters.